si comelkuuuu

si comelkuuuu

Sunday, March 13, 2011

kejadian manusia

SAINS: Kejadian manusia dari sudut pandangan Islam


    
    zigot                                                      embrio
   
  fetus                                                bayi
Dalam al quran ada menerangkan bahawa manusia diciptakan oleh Allah, sepertimana makluk-makluk lain dimuka bumi serta alam semesta. Allah jugalah yang ,menjadikan bumi dan planet-planet lain dicakerawala.
Allah berfirman di dalam Al-Quran mengenai tahap-tahap penciptaan manusia:
Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dari air yang tersaring dari tanah;kemudian kami jadikan ia setitis mani (nutfah); lalu Kami ciptakan air benih itu menjadi sebuku darah ('alaqah); lalu Kami ciptakan darah beku itu menjadi seketul daging (mudghah); kemudian Lami ciptakan daging itu menjadi beberapa tulang; kemudian Kami balutkan tulang-tulang itu dengan daging. Setelah sempurna kejadian itu, Kami bentuk dia menjadi makhluk yang lain sifatnya keadaannya. Mala nyatalah kelebihan dan ketinggian Allah sebaik-baik Pencipta. (surah Al-Mu'minun :ayat 12-14).
Ayat diatas menerangkan tentang kejadian manusia yang pertama iaitu nabi adam a.s. bermualanya penciptaan manusia adalah dari tanah, kemudian tanah itu disaring dan diambil airnya dan ditukarkan menjadi air mani, dari air mani dijadikan darah beku kamudian dari seketul darah itu dijadikan daging. Dari daging itu maka diciptakan pula tulang temulang maka disaluti pula tulang-tulang itu dengan daging setelah itu dibentukan menjadi manusia lalu ditiupkan roh. Penciptaan Hawa pula berasal dari tulang rusuk nabi adam.
Kejadian manusia di dalam rahim ibu adalah berbeza sedikit. Ia bermula dari air mani kemudian menjadi seketul darah kemudia menjadi daging dan ditukarkan menjadi tulang dan tulang pula dibalut dengan daging dan dibentuk pula menjadi manusia yang berbeza-beza, akhirnya ditiupkan roh.
Jika dibandingkan dengan penemuan saintis-saintis barat pada hari ini adalah sama sepertimana yang telah dinyatakan di dalam al quran. Dari aspek sain, bermulanya kejadian manusia di dalam rahim ibu adalah dari penemuan gamet jantan dan gamet betina didalam rahim kemudian bercantum menjadi embrio (menyerupai segumpal darah), dari embrio membahagi dan kemudian menjadi plasenta (menyerupai seketul daging), fetus (menyerupai bayi tetapi dalam saiz yang sangat kecil ) dan akhirnya berkembang menjadi bayi.
Begitulah kebesaran Allah, tiada siapa dapat menandinginya. Allah maha mengetahui sesuatu yang tidak diketahui oleh manusia. Semoga kita berpegang teguh dengan ajaran agama Islam.   

No comments:

Post a Comment